インドはインド ― 2023年07月08日 10:38
- ChatGTP問いに答えて曰く-
(Q) 「India’s Middle East strategy: Is the view from the US misleading?」ついて解説せよ。
(A) この記事は、インドが中東地域での関与を拡大しており、アメリカからの視点が注目されていることを取り上げています。従来は中東地域で主要なプレイヤーであったアメリカの役割が低下する中、インドが代替のパートナーとして浮上していると主張しています。
アメリカの外交評論誌「Foreign Policy」の記事では、インドが中東地域で「主要なプレイヤー」として台頭していると述べられています。中東諸国との関係を強化する中で、イスラエル、サウジアラビア、アラブ首長国連邦(UAE)などとの関係を挙げ、インドがアメリカの役割の低下の背景において代替パートナーとして注目されていると指摘しています。
この記事では、インドが単独のアプローチを追求しており、多国間主義を活用することで地域の国々がメリットを享受できると述べています。インドは中東地域と歴史的なつながりを持っていますが、従来は経済的な視点から地域を見てきたとされています。
一方、インドの外交政策の専門家や元外交官の中には、この記事が主観的な見解に基づいていると考える人もいます。彼らは、インドの中東地域における「協力的な外交」戦略を強調し、インドが中東における「多極化の架け橋」を築いていると述べています。彼らは、インドが地域内の異なる国々との関係を個別に取り組む「二国間かつ交渉的な」アプローチを採っており、それぞれの国との関係は相互の利益に基づいていると主張しています。
インドのアプローチは中国とは異なり、中東地域における戦略的な要素はないとされています。中国は近年、中東地域での役割を拡大しており、エネルギー供給源としての地位を確立し、幾つかの高額プロジェクトを実施しています。一方、インドは中東地域の地政学的な関与には興味を持っておらず、他の主要な国々との関係を管理する実用的な方法を学びつつあるとされています。
インドの外交政策の専門家は、インドが世界的な大国としての地位を確立するには時間がかかると述べています。中東地域においては、インドは中国の台頭に対処するために幅広いパートナーシップネットワークを築く必要があるとされています。また、インドの現実主義的なアプローチが強調されており、対立する国々とも関与しながら多重の矛盾を管理する方法を学ぶ必要があると指摘されています。
- Bard問いに答えて曰く-
(Q) 「India’s Middle East strategy: Is the view from the US misleading?」ついて解説せよ。
(A-1) The article discusses India's growing role in the Middle East and how it is being perceived by the US and Indian experts.
The article begins by noting that India has traditionally viewed the Middle East from an economic perspective, but that this has changed in recent years. India is now expanding its ties with countries in the region, including Israel, Saudi Arabia, and the UAE. This has led some US analysts to view India as a potential alternative partner to the US in the Middle East.
However, Indian experts argue that this view is misleading. They point out that India is not pursuing a solo approach to the Middle East, but is instead building "plurilateral bridges" through new groupings such as the I2U2 and the group of Saudi Arabia, the UAE, the US, and India. They also argue that India's ties with the Middle East are based on mutual benefit, rather than on any strategic goal.
Finally, the article cites the views of C. Raja Mohan, a senior fellow at the Asia Society Policy, who argues that it will take some time for India to emerge as a major global power. However, he believes that India can play a significant role in the Middle East by "building as wide a network of partnerships as possible" and by "dealing with the growing Chinese power in the Middle East."
In conclusion, the article provides a balanced view of India's growing role in the Middle East. It acknowledges that India is becoming more active in the region, but it also points out that India's approach is different from that of the US or China. India is not seeking to be a dominant power in the Middle East, but rather to build partnerships and to promote its own interests.
中東におけるインドの役割の拡大と、それが米国とインドの専門家によってどのように受け止められているかについて論じている。
記事はまず、インドは伝統的に中東を経済的観点から見てきたが、近年は変わってきていると指摘する。インドは現在、イスラエル、サウジアラビア、UAEなど、この地域の国々との関係を拡大している。このため、米国のアナリストの中には、インドを中東における米国に代わる潜在的なパートナーとして見ている者もいる。
しかし、インドの専門家は、この見方は誤解を招くと主張している。彼らは、インドは中東に対して単独でのアプローチを追求しているのではなく、I2U2やサウジアラビア、UAE、米国、インドのグループといった新しいグループを通じて「多国間の橋」を築いていると指摘する。また、インドと中東の関係は、戦略的目標というよりも、むしろ相互利益に基づいていると論じている。
最後に、記事はアジア・ソサエティ・ポリシーのシニアフェローであるC・ラジャ・モハンの見解を引用し、インドが世界の主要国として台頭するには時間がかかると論じている。しかし彼は、「できるだけ幅広いパートナーシップのネットワークを構築」し、「中東で成長する中国の力に対処」することで、インドは中東で重要な役割を果たすことができると考えている。
結論として、この記事は中東におけるインドの役割拡大についてバランスの取れた見解を示している。インドがこの地域でより積極的になっていることは認めるが、インドのアプローチがアメリカや中国のそれとは異なることも指摘している。インドは中東で支配的な大国になることを目指しているのではなく、むしろパートナーシップを築き、自国の利益を促進しようとしているのだ。
(A-2) The article discusses India's growing role in the Middle East and how it is being perceived by the US and Indian foreign policy experts.
The article begins by citing a recent article in Foreign Policy magazine that describes India as a "major player" in the Middle East. The article's author, Steven A Cook, argues that India is pursuing a solo approach to the region, which augurs well for countries in the region and helps them to take advantage of multilateralism.
Cook's analysis is based on the fact that India is one of the largest and in many areas still untapped consumer markets in the world. The two biggest regional economies are also looking to weed out Islamist extremism, which is sullying their reputation on the global stage.
Cook acknowledges the "complicated" nature of India-Israel relations, noting that New Delhi remains steadfast in its support for the Palestinians and has friendly ties with Iran, which has been an important source for oil, while Indian elites tend to see Israel "through the prism of their country's own colonial experience."
The columnist highlighted India's differing views from the US and Israel regarding its foreign policy towards Iran, and emphasized the need for Washington to acknowledge India's independent outreach. Ultimately, he suggested, while India is unlikely to align completely with the US, it is also unlikely to undermine Washington's interests, as seen in the cases of Beijing and Moscow.
Some Indian scholars and former diplomats feel Cook's analysis is largely based on perceptions rather than hard facts. Kanwal Sibal, a retired Indian foreign secretary and a columnist for RT, has a different take. He weighed in on India's cooperative diplomacy rather than a solo approach to the Middle East. India is building "plurilateral bridges westwards" through two new 'Quads' emerging in the region. One of them being the I2U2 grouping of India, Israel, and the UAE, and the other – a group featuring Saudi Arabia, the UAE, the US, and India.
Putting into perspective how such an approach benefits New Delhi, Sibal explained that it gives greater geopolitical and economic depth and breadth to India's policies in West Asia. "This is beyond India's strong bilateral ties with the countries in the region, which is a part of India's larger neighborhood, where New Delhi has major trade, energy, financial and manpower interests," he said.
"Significantly, India is acting as a buffer between countries who are historically antagonistic [read Israel and Saudi Arabia and Iran with other Arab states in the region] against each other. Many of the Gulf countries have major plans of economic rejuvenation and modernization, where India can play a key role," Sibal added.
Talmiz Ahmad, a veteran diplomat who was the ambassador to three countries of the six-nation Gulf Cooperation Council (GCC), namely Saudi Arabia, the UAE, and Oman, and served in the region for 25 years, said India's approach is based on two principles: it is bilateral and transactional. "Thus, relations with each country are separate from ties with other countries in the region. Relations are based on mutual benefits such as energy security, manpower supply, and economic considerations such as trade and investments. Over 8.5 million Indians work in the region, whose annual inward remittances of $35 billion help Indian foreign reserves to maintain their critical level," he said.
Ahmad maintained that, unlike China, there is no strategic content in India's ties with the Middle East. According to the former ambassador, China has been gradually expanding its role in the region. From the early 1990s, the region became a major source of energy supplies to Beijing, which led to a significant expansion in trade relations. China also began to execute several high-value projects across the Gulf estimated at over $100 billion since the 2000s, and more recently expanded its BRI project to include other countries of the region apart from just Iran, as was earlier planned.
From 2020, China began to consider a "quasi-mediation diplomacy" approach to the Middle East to encourage engagement among major countries that harbor grievances toward each other. During President Xi's visit to Riyadh in December 2022, Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman approached him to support a Saudi-Iran dialogue in Beijing, which later resulted in the Beijing Accord, under which the two nations agreed to re-establish diplomatic ties and improve relations in all fields. According to Ahmad, this signifies China's shifting approach, posing as a player in Middle East politics. India, for its part, has never shown any interest in playing such a role, he argued.
C. Raja Mohan, a senior fellow at the New Delhi-based Asia Society Policy, maintained that it would take some time for India to emerge as a major global power. As for the Middle East, India has to "build as wide a network of partnerships".
この記事は、中東におけるインドの役割の拡大と、それが米国とインドの外交専門家によってどのように受け止められているかについて論じている。
記事はまず、フォーリン・ポリシー誌の最近の記事を引用し、インドを中東における「主要なプレーヤー」と評している。この記事の著者であるスティーブン・A・クックは、インドはこの地域に対して単独でのアプローチを追求しており、これはこの地域の国々にとって好都合であり、多国間主義を活用するのに役立つと論じている。
クックの分析は、インドが世界最大の消費市場のひとつであり、多くの分野でまだ未開拓であるという事実に基づいている。また、この地域の2大経済大国は、グローバルな舞台で評判を落としているイスラム過激主義を排除しようとしている。
クック氏は、インドとイスラエルの関係が「複雑」であることを認め、ニューデリーがパレスチナ人への支援を堅持し、石油の重要な供給源であるイランと友好的な関係にある一方で、インドのエリートたちはイスラエルを「自国の植民地経験というプリズムを通して」見る傾向があると指摘する。
このコラムニストは、イランに対する外交政策に関して、インドがアメリカやイスラエルと異なる見解を持っていることを強調し、ワシントンがインドの独立的な働きかけを認める必要性を強調した。結局のところ、インドがアメリカと完全に協調することはないだろうが、北京やモスクワのケースに見られるように、ワシントンの利益を損なうこともないだろう、と彼は示唆した。
インドの学者や元外交官の中には、クックの分析は確たる事実よりもむしろ認識に基づくところが大きいと感じている者もいる。元インド外務大臣でRTのコラムニストであるカンワル・シバルは、違った見方をしている。彼は、中東に対する単独アプローチではなく、インドの協調外交に重きを置いている。インドは、この地域に新たに誕生した2つの "Quads "を通じて、"西への多国間の橋 "を築いている。そのひとつがインド、イスラエル、UAEからなるI2U2グループであり、もうひとつがサウジアラビア、UAE、アメリカ、インドからなるグループである。
このようなアプローチがニューデリーにどのような利益をもたらすかについて、シバルは、西アジアにおけるインドの政策に地政学的・経済的な深みと広がりを与えると説明した。「これは、インドがこの地域の国々と強い二国間関係を持っていることを超えるものであり、ニューデリーが主要な貿易、エネルギー、金融、労働力の利益を有する、インドのより大きな近隣諸国の一部である。
「歴史的に敵対関係にある国々(イスラエル、サウジアラビア、イランとこの地域の他のアラブ諸国を指す)の間で、インドが緩衝材の役割を果たしていることは重要だ。湾岸諸国の多くは、経済の若返りと近代化という大きな計画を持っており、インドはそこで重要な役割を果たすことができる」とシバルは付け加えた。
サウジアラビア、アラブ首長国連邦(UAE)、オマーンという6カ国からなる湾岸協力会議(GCC)の3カ国の大使を25年間務めたベテラン外交官であるタルミーズ・アフマド氏は、インドのアプローチは2つの原則に基づいていると述べた。「つまり、二国間関係と取引関係である。エネルギー安全保障、労働力の供給、貿易や投資といった経済的な配慮といった相互利益に基づいている。850万人以上のインド人がこの地域で働いており、年間350億ドルの対内送金がインドの外貨準備高を危機的水準に維持するのに役立っている」と述べた。
中国とは異なり、インドと中東との関係には戦略的な内容はないとアハマド氏は主張した。前大使によれば、中国はこの地域で徐々にその役割を拡大してきた。1990年代初頭から、この地域は北京にとって主要なエネルギー供給源となり、貿易関係も大幅に拡大した。中国はまた、2000年代以降、湾岸地域全体で1000億ドルを超えると見積もられる高額プロジェクトをいくつか実施し始め、最近ではBRIプロジェクトを、以前から計画されていたイランだけでなく、この地域の他の国々にも拡大した。
2020年以降、中国は中東に対して、互いに不満を抱く主要国間の関与を促す「準仲介外交」のアプローチを検討し始めた。2022年12月に習主席がリヤドを訪問した際、サウジアラビアのムハンマド・ビン・サルマン皇太子は北京でのサウジ・イラン対話を支援するよう習主席に打診した。アフマドによれば、これは中国が中東政治のプレーヤーを装い、アプローチを変えていることを意味する。インド側は、そのような役割を果たすことに関心を示したことはない、と彼は主張した。
ニューデリーに本部を置くアジア・ソサエティ・ポリシーの上級研究員であるC.ラジャ・モハンは、インドが世界の主要国として台頭するには時間がかかるだろうと主張した。中東に関しては、インドは「できるだけ幅広いパートナーシップのネットワークを構築」しなければならない。
(A-3) The article discusses India's growing role in the Middle East and how it is being perceived by the US and Indian experts.
The article begins by citing an article in Foreign Policy magazine that describes India as a "major player" in the Middle East. The article's author, Steven A Cook, argues that India is pursuing a solo approach to the region, which augurs well for countries in the region and helps them to take advantage of multilateralism.
The article then goes on to discuss the views of Indian experts on India's Middle East strategy. Kanwal Sibal, a retired Indian foreign secretary, argues that India is pursuing a cooperative diplomacy approach to the region. He points to the formation of two new "Quads" in the region, one between India, Israel, and the UAE, and the other between Saudi Arabia, the UAE, the US, and India. Sibal argues that these groupings give greater geopolitical and economic depth and breadth to India's policies in West Asia.
Talmiz Ahmad, a veteran diplomat who served in the Middle East for 25 years, argues that India's approach to the region is based on two principles: it is bilateral and transactional. He says that India's relations with each country in the region are separate from its ties with other countries in the region. He also says that India's relations with the Middle East are based on mutual benefits, such as energy security, manpower supply, and economic considerations such as trade and investments.
C. Raja Mohan, a senior fellow at the Asia Society Policy, argues that it will take some time for India to emerge as a major global power. However, he says that India has to "build as wide a network of partnerships as possible, and to focus on dealing with the growing Chinese power in the Middle East." He also notes India's pragmatism, where New Delhi is engaging with opposing nations as "all major powers currently do."
Overall, the article presents a nuanced view of India's Middle East strategy. It shows that there is no single consensus on how India is being perceived by the US and Indian experts. However, the article does suggest that India is increasingly playing a more active role in the region and that its approach is based on pragmatism and cooperation.
この記事では、中東におけるインドの役割の拡大と、それが米国とインドの専門家によってどのように受け止められているかについて論じている。
記事はまず、フォーリン・ポリシー誌の記事を引用し、インドを中東における「主要なプレーヤー」と評している。記事の著者であるスティーブン・A・クックは、インドはこの地域に対して単独アプローチを追求しており、これはこの地域の国々にとって好都合であり、多国間主義を活用するのに役立つと論じている。
記事は続けて、インドの中東戦略に関するインド専門家の見解を論じている。 元インド外務大臣のカンワル・シバル氏は、インドはこの地域に対して協力的な外交アプローチを追求していると主張する。 同氏は、この地域で新たに2つの「クアッド」が形成される可能性があると指摘し、1つはインド、イスラエル、UAEの間で、もう1つはサウジアラビア、UAE、米国、インドの間で行われる。 シバル氏は、これらのグループ分けにより、西アジアにおけるインドの政策に地政学的、経済的な深みと広がりが与えられると主張している。
中東で25年間勤務したベテラン外交官であるタルミズ・アフマドは、この地域へのインドのアプローチは2つの原則に基づいていると主張する。インドとこの地域の各国との関係は、この地域の他の国々との関係とは別のものだという。また、インドと中東との関係は、エネルギー安全保障、労働力の供給、貿易や投資といった経済的な考慮といった相互利益に基づいているという。
アジア・ソサエティ・ポリシーの上級研究員であるC. ラジャ・モハンは、インドが世界の主要国として台頭するには時間がかかると主張する。しかし彼は、インドは「できる限り幅広いパートナーシップのネットワークを構築し、中東で成長する中国のパワーに対処することに集中しなければならない」と言う。彼はまた、ニューデリーが "現在すべての大国が行っている "ように、対立する国々と関わっているインドのプラグマティズムにも言及している。
全体として、この記事はインドの中東戦略についてニュアンスの異なる見解を示している。米国とインドの専門家の間でインドがどのように受け止められているかについては、単一のコンセンサスがないことを示している。しかし、この記事は、インドがこの地域でより積極的な役割を果たすようになってきていること、そしてそのアプローチがプラグマティズムと協力に基づいていることを示唆している。
(The article mentions two new "Quads" in the region, but the groupings that Sibal refers to are not correct.
The first Quad that Sibal mentions is the I2U2 grouping of India, Israel, and the UAE. This grouping was announced in October 2021 and is focused on cooperation in the areas of energy, water, food security, and healthcare.
The second Quad that Sibal mentions is a group featuring Saudi Arabia, the UAE, the US, and India. However, this group does not yet have a formal name. It was first reported in February 2022 and is focused on security cooperation in the Middle East.
The article should have mentioned the I2U2 grouping and the informal group of Saudi Arabia, the UAE, the US, and India. The combination of India, Israel, Saudi Arabia, the UAE, and the US would not be considered a "Quad" because it does not include all four countries that are part of the original Quad (the US, Japan, Australia, and India).
この記事は、インドの中東戦略に関するインドの専門家の見解を論じている。インドの外務大臣を退任したカンワル・シバルは、インドがこの地域で協調外交を追求していると主張する。彼は、インド、イスラエル、アラブ首長国連邦、サウジアラビア、アラブ首長国連邦、アメリカ、インドによる2つの新しい "四国連合 "の形成を指摘している。これらのグループは、西アジアにおけるインドの政策に地政学的・経済的な深みと幅を与えているとシバルは主張している。
記事はこの地域で2つの新しい "Quads "に言及しているが、シバルが言及しているグループ分けは正しくない。
シバルが言及している最初のクアッドは、インド、イスラエル、UAEによるI2U2グループである。このグループは2021年10月に発表され、エネルギー、水、食料安全保障、ヘルスケアの分野での協力に焦点を当てている。
シバルが言及した2つ目のQuadは、サウジアラビア、アラブ首長国連邦、アメリカ、インドによるグループである。しかし、このグループにはまだ正式名称がない。最初に報道されたのは2022年2月で、中東における安全保障協力に焦点を当てている。
記事はI2U2グループとサウジアラビア、アラブ首長国連邦、米国、インドの非公式グループに言及すべきだった。 インド、イスラエル、サウジアラビア、UAE、米国の組み合わせは、元のクワッドの一部である 4 か国 (米国、日本、オーストラリア、インド) がすべて含まれていないため、「クアッド」とはみなされません。)
(Q) I2U2とは。
(A-1) I2U2は、India-Israel-United States-United Arab Emiratesの頭文字を取った略称で、インド、イスラエル、アメリカ合衆国、アラブ首長国連邦の4カ国による経済対話グループです。2021年10月に、インドのナレンドラ・モディ首相、イスラエルのナフタリ・ベネット首相、アメリカのジョー・バイデン大統領、アラブ首長国連邦のムハンマド・ビン・ザイード・アル・ナハヤン皇太子がオンライン会議で会談した際に設立が発表され、2022年1月には初めての首脳会議が開催されました。I2U2は、エネルギー、水、食料安全保障、保健などの分野で協力することを目的としています。
(A-2) I2U2とは、インド、イスラエル、アメリカ、アラブ首長国連邦の4カ国で構成される経済協力体制です。2021年10月にイスラエルのネタニヤフ首相が提唱し、2022年1月にインドのモディ首相が正式に提案しました。I2U2は、エネルギー、水、食料安全保障、医療などの分野で協力することを目的としています。
I2U2は、まだ立ち上げたばかりの新しい経済協力体制ですが、4カ国が持つ強みを生かして、大きな可能性を秘めています。I2U2が成功すれば、中東地域の経済成長に大きく貢献し、地域の平和と安定につながる可能性があります。
I2U2は、アメリカが中国の台頭に対抗するために、インドやイスラエルなどの国々と協力関係を強化する戦略の一環として位置づけられています。I2U2が成功すれば、アメリカのグローバルな影響力を拡大し、アメリカ主導の国際秩序を維持することにつながります。
(A-3) I2U2は、インド、イスラエル、アラブ首長国連邦の4カ国による経済協力枠組みです。2021年10月に、インドのナレンドラ・モディ首相、イスラエルのナフタリ・ベネット首相、アラブ首長国連邦のムハンマド・ビン・ザイド・アル・ナハヤン皇太子が電話会談で立ち上げを発表しました。
I2U2は、エネルギー、水、食料安全保障、ヘルスケアなどの分野で協力することを目的としています。また、気候変動やサイバーセキュリティなどの課題にも取り組んでいく予定です。
I2U2の立ち上げは、インドとイスラエル、アラブ首長国連邦の3カ国の関係を強化するだけでなく、中東地域の経済発展にも貢献することが期待されています。
引用・参照・底本
「India’s Middle East strategy: Is the view from the US misleading?」 RT 2023.07.07
『インドの正体 「未来の大国」の虚と実』伊藤 融著 2023年4月10日発行 中公新書ラクレ
(Q) 「India’s Middle East strategy: Is the view from the US misleading?」ついて解説せよ。
(A) この記事は、インドが中東地域での関与を拡大しており、アメリカからの視点が注目されていることを取り上げています。従来は中東地域で主要なプレイヤーであったアメリカの役割が低下する中、インドが代替のパートナーとして浮上していると主張しています。
アメリカの外交評論誌「Foreign Policy」の記事では、インドが中東地域で「主要なプレイヤー」として台頭していると述べられています。中東諸国との関係を強化する中で、イスラエル、サウジアラビア、アラブ首長国連邦(UAE)などとの関係を挙げ、インドがアメリカの役割の低下の背景において代替パートナーとして注目されていると指摘しています。
この記事では、インドが単独のアプローチを追求しており、多国間主義を活用することで地域の国々がメリットを享受できると述べています。インドは中東地域と歴史的なつながりを持っていますが、従来は経済的な視点から地域を見てきたとされています。
一方、インドの外交政策の専門家や元外交官の中には、この記事が主観的な見解に基づいていると考える人もいます。彼らは、インドの中東地域における「協力的な外交」戦略を強調し、インドが中東における「多極化の架け橋」を築いていると述べています。彼らは、インドが地域内の異なる国々との関係を個別に取り組む「二国間かつ交渉的な」アプローチを採っており、それぞれの国との関係は相互の利益に基づいていると主張しています。
インドのアプローチは中国とは異なり、中東地域における戦略的な要素はないとされています。中国は近年、中東地域での役割を拡大しており、エネルギー供給源としての地位を確立し、幾つかの高額プロジェクトを実施しています。一方、インドは中東地域の地政学的な関与には興味を持っておらず、他の主要な国々との関係を管理する実用的な方法を学びつつあるとされています。
インドの外交政策の専門家は、インドが世界的な大国としての地位を確立するには時間がかかると述べています。中東地域においては、インドは中国の台頭に対処するために幅広いパートナーシップネットワークを築く必要があるとされています。また、インドの現実主義的なアプローチが強調されており、対立する国々とも関与しながら多重の矛盾を管理する方法を学ぶ必要があると指摘されています。
- Bard問いに答えて曰く-
(Q) 「India’s Middle East strategy: Is the view from the US misleading?」ついて解説せよ。
(A-1) The article discusses India's growing role in the Middle East and how it is being perceived by the US and Indian experts.
The article begins by noting that India has traditionally viewed the Middle East from an economic perspective, but that this has changed in recent years. India is now expanding its ties with countries in the region, including Israel, Saudi Arabia, and the UAE. This has led some US analysts to view India as a potential alternative partner to the US in the Middle East.
However, Indian experts argue that this view is misleading. They point out that India is not pursuing a solo approach to the Middle East, but is instead building "plurilateral bridges" through new groupings such as the I2U2 and the group of Saudi Arabia, the UAE, the US, and India. They also argue that India's ties with the Middle East are based on mutual benefit, rather than on any strategic goal.
Finally, the article cites the views of C. Raja Mohan, a senior fellow at the Asia Society Policy, who argues that it will take some time for India to emerge as a major global power. However, he believes that India can play a significant role in the Middle East by "building as wide a network of partnerships as possible" and by "dealing with the growing Chinese power in the Middle East."
In conclusion, the article provides a balanced view of India's growing role in the Middle East. It acknowledges that India is becoming more active in the region, but it also points out that India's approach is different from that of the US or China. India is not seeking to be a dominant power in the Middle East, but rather to build partnerships and to promote its own interests.
中東におけるインドの役割の拡大と、それが米国とインドの専門家によってどのように受け止められているかについて論じている。
記事はまず、インドは伝統的に中東を経済的観点から見てきたが、近年は変わってきていると指摘する。インドは現在、イスラエル、サウジアラビア、UAEなど、この地域の国々との関係を拡大している。このため、米国のアナリストの中には、インドを中東における米国に代わる潜在的なパートナーとして見ている者もいる。
しかし、インドの専門家は、この見方は誤解を招くと主張している。彼らは、インドは中東に対して単独でのアプローチを追求しているのではなく、I2U2やサウジアラビア、UAE、米国、インドのグループといった新しいグループを通じて「多国間の橋」を築いていると指摘する。また、インドと中東の関係は、戦略的目標というよりも、むしろ相互利益に基づいていると論じている。
最後に、記事はアジア・ソサエティ・ポリシーのシニアフェローであるC・ラジャ・モハンの見解を引用し、インドが世界の主要国として台頭するには時間がかかると論じている。しかし彼は、「できるだけ幅広いパートナーシップのネットワークを構築」し、「中東で成長する中国の力に対処」することで、インドは中東で重要な役割を果たすことができると考えている。
結論として、この記事は中東におけるインドの役割拡大についてバランスの取れた見解を示している。インドがこの地域でより積極的になっていることは認めるが、インドのアプローチがアメリカや中国のそれとは異なることも指摘している。インドは中東で支配的な大国になることを目指しているのではなく、むしろパートナーシップを築き、自国の利益を促進しようとしているのだ。
(A-2) The article discusses India's growing role in the Middle East and how it is being perceived by the US and Indian foreign policy experts.
The article begins by citing a recent article in Foreign Policy magazine that describes India as a "major player" in the Middle East. The article's author, Steven A Cook, argues that India is pursuing a solo approach to the region, which augurs well for countries in the region and helps them to take advantage of multilateralism.
Cook's analysis is based on the fact that India is one of the largest and in many areas still untapped consumer markets in the world. The two biggest regional economies are also looking to weed out Islamist extremism, which is sullying their reputation on the global stage.
Cook acknowledges the "complicated" nature of India-Israel relations, noting that New Delhi remains steadfast in its support for the Palestinians and has friendly ties with Iran, which has been an important source for oil, while Indian elites tend to see Israel "through the prism of their country's own colonial experience."
The columnist highlighted India's differing views from the US and Israel regarding its foreign policy towards Iran, and emphasized the need for Washington to acknowledge India's independent outreach. Ultimately, he suggested, while India is unlikely to align completely with the US, it is also unlikely to undermine Washington's interests, as seen in the cases of Beijing and Moscow.
Some Indian scholars and former diplomats feel Cook's analysis is largely based on perceptions rather than hard facts. Kanwal Sibal, a retired Indian foreign secretary and a columnist for RT, has a different take. He weighed in on India's cooperative diplomacy rather than a solo approach to the Middle East. India is building "plurilateral bridges westwards" through two new 'Quads' emerging in the region. One of them being the I2U2 grouping of India, Israel, and the UAE, and the other – a group featuring Saudi Arabia, the UAE, the US, and India.
Putting into perspective how such an approach benefits New Delhi, Sibal explained that it gives greater geopolitical and economic depth and breadth to India's policies in West Asia. "This is beyond India's strong bilateral ties with the countries in the region, which is a part of India's larger neighborhood, where New Delhi has major trade, energy, financial and manpower interests," he said.
"Significantly, India is acting as a buffer between countries who are historically antagonistic [read Israel and Saudi Arabia and Iran with other Arab states in the region] against each other. Many of the Gulf countries have major plans of economic rejuvenation and modernization, where India can play a key role," Sibal added.
Talmiz Ahmad, a veteran diplomat who was the ambassador to three countries of the six-nation Gulf Cooperation Council (GCC), namely Saudi Arabia, the UAE, and Oman, and served in the region for 25 years, said India's approach is based on two principles: it is bilateral and transactional. "Thus, relations with each country are separate from ties with other countries in the region. Relations are based on mutual benefits such as energy security, manpower supply, and economic considerations such as trade and investments. Over 8.5 million Indians work in the region, whose annual inward remittances of $35 billion help Indian foreign reserves to maintain their critical level," he said.
Ahmad maintained that, unlike China, there is no strategic content in India's ties with the Middle East. According to the former ambassador, China has been gradually expanding its role in the region. From the early 1990s, the region became a major source of energy supplies to Beijing, which led to a significant expansion in trade relations. China also began to execute several high-value projects across the Gulf estimated at over $100 billion since the 2000s, and more recently expanded its BRI project to include other countries of the region apart from just Iran, as was earlier planned.
From 2020, China began to consider a "quasi-mediation diplomacy" approach to the Middle East to encourage engagement among major countries that harbor grievances toward each other. During President Xi's visit to Riyadh in December 2022, Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman approached him to support a Saudi-Iran dialogue in Beijing, which later resulted in the Beijing Accord, under which the two nations agreed to re-establish diplomatic ties and improve relations in all fields. According to Ahmad, this signifies China's shifting approach, posing as a player in Middle East politics. India, for its part, has never shown any interest in playing such a role, he argued.
C. Raja Mohan, a senior fellow at the New Delhi-based Asia Society Policy, maintained that it would take some time for India to emerge as a major global power. As for the Middle East, India has to "build as wide a network of partnerships".
この記事は、中東におけるインドの役割の拡大と、それが米国とインドの外交専門家によってどのように受け止められているかについて論じている。
記事はまず、フォーリン・ポリシー誌の最近の記事を引用し、インドを中東における「主要なプレーヤー」と評している。この記事の著者であるスティーブン・A・クックは、インドはこの地域に対して単独でのアプローチを追求しており、これはこの地域の国々にとって好都合であり、多国間主義を活用するのに役立つと論じている。
クックの分析は、インドが世界最大の消費市場のひとつであり、多くの分野でまだ未開拓であるという事実に基づいている。また、この地域の2大経済大国は、グローバルな舞台で評判を落としているイスラム過激主義を排除しようとしている。
クック氏は、インドとイスラエルの関係が「複雑」であることを認め、ニューデリーがパレスチナ人への支援を堅持し、石油の重要な供給源であるイランと友好的な関係にある一方で、インドのエリートたちはイスラエルを「自国の植民地経験というプリズムを通して」見る傾向があると指摘する。
このコラムニストは、イランに対する外交政策に関して、インドがアメリカやイスラエルと異なる見解を持っていることを強調し、ワシントンがインドの独立的な働きかけを認める必要性を強調した。結局のところ、インドがアメリカと完全に協調することはないだろうが、北京やモスクワのケースに見られるように、ワシントンの利益を損なうこともないだろう、と彼は示唆した。
インドの学者や元外交官の中には、クックの分析は確たる事実よりもむしろ認識に基づくところが大きいと感じている者もいる。元インド外務大臣でRTのコラムニストであるカンワル・シバルは、違った見方をしている。彼は、中東に対する単独アプローチではなく、インドの協調外交に重きを置いている。インドは、この地域に新たに誕生した2つの "Quads "を通じて、"西への多国間の橋 "を築いている。そのひとつがインド、イスラエル、UAEからなるI2U2グループであり、もうひとつがサウジアラビア、UAE、アメリカ、インドからなるグループである。
このようなアプローチがニューデリーにどのような利益をもたらすかについて、シバルは、西アジアにおけるインドの政策に地政学的・経済的な深みと広がりを与えると説明した。「これは、インドがこの地域の国々と強い二国間関係を持っていることを超えるものであり、ニューデリーが主要な貿易、エネルギー、金融、労働力の利益を有する、インドのより大きな近隣諸国の一部である。
「歴史的に敵対関係にある国々(イスラエル、サウジアラビア、イランとこの地域の他のアラブ諸国を指す)の間で、インドが緩衝材の役割を果たしていることは重要だ。湾岸諸国の多くは、経済の若返りと近代化という大きな計画を持っており、インドはそこで重要な役割を果たすことができる」とシバルは付け加えた。
サウジアラビア、アラブ首長国連邦(UAE)、オマーンという6カ国からなる湾岸協力会議(GCC)の3カ国の大使を25年間務めたベテラン外交官であるタルミーズ・アフマド氏は、インドのアプローチは2つの原則に基づいていると述べた。「つまり、二国間関係と取引関係である。エネルギー安全保障、労働力の供給、貿易や投資といった経済的な配慮といった相互利益に基づいている。850万人以上のインド人がこの地域で働いており、年間350億ドルの対内送金がインドの外貨準備高を危機的水準に維持するのに役立っている」と述べた。
中国とは異なり、インドと中東との関係には戦略的な内容はないとアハマド氏は主張した。前大使によれば、中国はこの地域で徐々にその役割を拡大してきた。1990年代初頭から、この地域は北京にとって主要なエネルギー供給源となり、貿易関係も大幅に拡大した。中国はまた、2000年代以降、湾岸地域全体で1000億ドルを超えると見積もられる高額プロジェクトをいくつか実施し始め、最近ではBRIプロジェクトを、以前から計画されていたイランだけでなく、この地域の他の国々にも拡大した。
2020年以降、中国は中東に対して、互いに不満を抱く主要国間の関与を促す「準仲介外交」のアプローチを検討し始めた。2022年12月に習主席がリヤドを訪問した際、サウジアラビアのムハンマド・ビン・サルマン皇太子は北京でのサウジ・イラン対話を支援するよう習主席に打診した。アフマドによれば、これは中国が中東政治のプレーヤーを装い、アプローチを変えていることを意味する。インド側は、そのような役割を果たすことに関心を示したことはない、と彼は主張した。
ニューデリーに本部を置くアジア・ソサエティ・ポリシーの上級研究員であるC.ラジャ・モハンは、インドが世界の主要国として台頭するには時間がかかるだろうと主張した。中東に関しては、インドは「できるだけ幅広いパートナーシップのネットワークを構築」しなければならない。
(A-3) The article discusses India's growing role in the Middle East and how it is being perceived by the US and Indian experts.
The article begins by citing an article in Foreign Policy magazine that describes India as a "major player" in the Middle East. The article's author, Steven A Cook, argues that India is pursuing a solo approach to the region, which augurs well for countries in the region and helps them to take advantage of multilateralism.
The article then goes on to discuss the views of Indian experts on India's Middle East strategy. Kanwal Sibal, a retired Indian foreign secretary, argues that India is pursuing a cooperative diplomacy approach to the region. He points to the formation of two new "Quads" in the region, one between India, Israel, and the UAE, and the other between Saudi Arabia, the UAE, the US, and India. Sibal argues that these groupings give greater geopolitical and economic depth and breadth to India's policies in West Asia.
Talmiz Ahmad, a veteran diplomat who served in the Middle East for 25 years, argues that India's approach to the region is based on two principles: it is bilateral and transactional. He says that India's relations with each country in the region are separate from its ties with other countries in the region. He also says that India's relations with the Middle East are based on mutual benefits, such as energy security, manpower supply, and economic considerations such as trade and investments.
C. Raja Mohan, a senior fellow at the Asia Society Policy, argues that it will take some time for India to emerge as a major global power. However, he says that India has to "build as wide a network of partnerships as possible, and to focus on dealing with the growing Chinese power in the Middle East." He also notes India's pragmatism, where New Delhi is engaging with opposing nations as "all major powers currently do."
Overall, the article presents a nuanced view of India's Middle East strategy. It shows that there is no single consensus on how India is being perceived by the US and Indian experts. However, the article does suggest that India is increasingly playing a more active role in the region and that its approach is based on pragmatism and cooperation.
この記事では、中東におけるインドの役割の拡大と、それが米国とインドの専門家によってどのように受け止められているかについて論じている。
記事はまず、フォーリン・ポリシー誌の記事を引用し、インドを中東における「主要なプレーヤー」と評している。記事の著者であるスティーブン・A・クックは、インドはこの地域に対して単独アプローチを追求しており、これはこの地域の国々にとって好都合であり、多国間主義を活用するのに役立つと論じている。
記事は続けて、インドの中東戦略に関するインド専門家の見解を論じている。 元インド外務大臣のカンワル・シバル氏は、インドはこの地域に対して協力的な外交アプローチを追求していると主張する。 同氏は、この地域で新たに2つの「クアッド」が形成される可能性があると指摘し、1つはインド、イスラエル、UAEの間で、もう1つはサウジアラビア、UAE、米国、インドの間で行われる。 シバル氏は、これらのグループ分けにより、西アジアにおけるインドの政策に地政学的、経済的な深みと広がりが与えられると主張している。
中東で25年間勤務したベテラン外交官であるタルミズ・アフマドは、この地域へのインドのアプローチは2つの原則に基づいていると主張する。インドとこの地域の各国との関係は、この地域の他の国々との関係とは別のものだという。また、インドと中東との関係は、エネルギー安全保障、労働力の供給、貿易や投資といった経済的な考慮といった相互利益に基づいているという。
アジア・ソサエティ・ポリシーの上級研究員であるC. ラジャ・モハンは、インドが世界の主要国として台頭するには時間がかかると主張する。しかし彼は、インドは「できる限り幅広いパートナーシップのネットワークを構築し、中東で成長する中国のパワーに対処することに集中しなければならない」と言う。彼はまた、ニューデリーが "現在すべての大国が行っている "ように、対立する国々と関わっているインドのプラグマティズムにも言及している。
全体として、この記事はインドの中東戦略についてニュアンスの異なる見解を示している。米国とインドの専門家の間でインドがどのように受け止められているかについては、単一のコンセンサスがないことを示している。しかし、この記事は、インドがこの地域でより積極的な役割を果たすようになってきていること、そしてそのアプローチがプラグマティズムと協力に基づいていることを示唆している。
(The article mentions two new "Quads" in the region, but the groupings that Sibal refers to are not correct.
The first Quad that Sibal mentions is the I2U2 grouping of India, Israel, and the UAE. This grouping was announced in October 2021 and is focused on cooperation in the areas of energy, water, food security, and healthcare.
The second Quad that Sibal mentions is a group featuring Saudi Arabia, the UAE, the US, and India. However, this group does not yet have a formal name. It was first reported in February 2022 and is focused on security cooperation in the Middle East.
The article should have mentioned the I2U2 grouping and the informal group of Saudi Arabia, the UAE, the US, and India. The combination of India, Israel, Saudi Arabia, the UAE, and the US would not be considered a "Quad" because it does not include all four countries that are part of the original Quad (the US, Japan, Australia, and India).
この記事は、インドの中東戦略に関するインドの専門家の見解を論じている。インドの外務大臣を退任したカンワル・シバルは、インドがこの地域で協調外交を追求していると主張する。彼は、インド、イスラエル、アラブ首長国連邦、サウジアラビア、アラブ首長国連邦、アメリカ、インドによる2つの新しい "四国連合 "の形成を指摘している。これらのグループは、西アジアにおけるインドの政策に地政学的・経済的な深みと幅を与えているとシバルは主張している。
記事はこの地域で2つの新しい "Quads "に言及しているが、シバルが言及しているグループ分けは正しくない。
シバルが言及している最初のクアッドは、インド、イスラエル、UAEによるI2U2グループである。このグループは2021年10月に発表され、エネルギー、水、食料安全保障、ヘルスケアの分野での協力に焦点を当てている。
シバルが言及した2つ目のQuadは、サウジアラビア、アラブ首長国連邦、アメリカ、インドによるグループである。しかし、このグループにはまだ正式名称がない。最初に報道されたのは2022年2月で、中東における安全保障協力に焦点を当てている。
記事はI2U2グループとサウジアラビア、アラブ首長国連邦、米国、インドの非公式グループに言及すべきだった。 インド、イスラエル、サウジアラビア、UAE、米国の組み合わせは、元のクワッドの一部である 4 か国 (米国、日本、オーストラリア、インド) がすべて含まれていないため、「クアッド」とはみなされません。)
(Q) I2U2とは。
(A-1) I2U2は、India-Israel-United States-United Arab Emiratesの頭文字を取った略称で、インド、イスラエル、アメリカ合衆国、アラブ首長国連邦の4カ国による経済対話グループです。2021年10月に、インドのナレンドラ・モディ首相、イスラエルのナフタリ・ベネット首相、アメリカのジョー・バイデン大統領、アラブ首長国連邦のムハンマド・ビン・ザイード・アル・ナハヤン皇太子がオンライン会議で会談した際に設立が発表され、2022年1月には初めての首脳会議が開催されました。I2U2は、エネルギー、水、食料安全保障、保健などの分野で協力することを目的としています。
(A-2) I2U2とは、インド、イスラエル、アメリカ、アラブ首長国連邦の4カ国で構成される経済協力体制です。2021年10月にイスラエルのネタニヤフ首相が提唱し、2022年1月にインドのモディ首相が正式に提案しました。I2U2は、エネルギー、水、食料安全保障、医療などの分野で協力することを目的としています。
I2U2は、まだ立ち上げたばかりの新しい経済協力体制ですが、4カ国が持つ強みを生かして、大きな可能性を秘めています。I2U2が成功すれば、中東地域の経済成長に大きく貢献し、地域の平和と安定につながる可能性があります。
I2U2は、アメリカが中国の台頭に対抗するために、インドやイスラエルなどの国々と協力関係を強化する戦略の一環として位置づけられています。I2U2が成功すれば、アメリカのグローバルな影響力を拡大し、アメリカ主導の国際秩序を維持することにつながります。
(A-3) I2U2は、インド、イスラエル、アラブ首長国連邦の4カ国による経済協力枠組みです。2021年10月に、インドのナレンドラ・モディ首相、イスラエルのナフタリ・ベネット首相、アラブ首長国連邦のムハンマド・ビン・ザイド・アル・ナハヤン皇太子が電話会談で立ち上げを発表しました。
I2U2は、エネルギー、水、食料安全保障、ヘルスケアなどの分野で協力することを目的としています。また、気候変動やサイバーセキュリティなどの課題にも取り組んでいく予定です。
I2U2の立ち上げは、インドとイスラエル、アラブ首長国連邦の3カ国の関係を強化するだけでなく、中東地域の経済発展にも貢献することが期待されています。
引用・参照・底本
「India’s Middle East strategy: Is the view from the US misleading?」 RT 2023.07.07
『インドの正体 「未来の大国」の虚と実』伊藤 融著 2023年4月10日発行 中公新書ラクレ